In actie voor KWF Vrijthof-Vrijthof Bike Challenge in actie voor het KWF

Tips voor onderweg

Ondersteuning onderweg 

Het totale parcours is opgedeeld in drie zones (zie kaartje). Per zone is er een persoon die overzicht houdt op vragen en calamiteiten. Deze personen kunnen opgeroepen via het centrale nummer van die dag.

Zone A: Van de start in Maastricht tot de eerste post in Bree: Henk Baars

Zone B: Van de eerste post in Bree tot de tweede post in Luyksgestel: Harrie Wenting

Zone C: Van de tweede post in Luyksgestel tot de finish in Hilvarenbeek: Kees van Gestel. 

De contactpersonen per zone hebben kennis van het terrein en de route en kunnen assisteren bij materiaalpech. Ze beschikken ook over EHBO materiaal en/of kennis en kunnen bemiddelen bij repatriëring.

Bij ernstige medische calamiteiten graag zelf de hulpdiensten bellen via 112 (zowel in Nederland als in België) bellen.

Het aangaan van deze challenge betekent dat je minstens zes uur onderweg zal zijn. Dit vraagt het nodige van jou als deelnemer en van het materiaal waar je over beschikt. We geven daarom een aantal tips:

De fiets
Zorg dat je fiets in goede staat is en laat bij twijfel de ATB nakijken. Zorg dat ketting en tandwielen in goede staat zijn en dat de fiets ook de juiste versnelling heeft. Bij voorbladen van 24/38 past een 11-32 achterpion. Raadpleeg bij twijfel hierover even een ATB specialist, zoals Henk Baars er een is. Neem minstens twee reservebanden mee, maar ook bandenlichters en een pompje. De bandenspanning is ook erg belangrijk tijdens zo'n tocht. Normaliter is een spaning van 1.8 - 2.0 bar aan te bevelen, bij tubeless banden kan dat net iets minder zijn. Een kettingponsje om problemen met de ketting te verhelpen kan ook handig zijn en kan het verschil zijn tussen uitrijden of niet uitrijden

Mocht je met een E-bike gaan rijden, houdt er dan rekening mee dat niet elke batterij 150 kilometer over onverhard terrein meegaat. In overleg met de organisatie is het mogelijk om voor de post in Luijksgestel een reserve batterij mee te geven die je daar om kan wisselen (duidelijk voorzien van je naam en mobiel telnr)

Kleding:

Kleed je niet te warm aan, meerdere laagjes is vaak het beste omdat je dan ook makkelik iets uit kunt trekken onderweg. een jack met lange mouwen kan bv vervangen worden door een shirt met losse armstukken. Voor broek en beenstukken geldt hetzelfde. Een eikpunt is de verwachte dagtemperatuur: houdt onder de 14 graden de armen en benen bedekt!! Bij vochtig weer worden overschoenen aanbevolen en zelfs een achterspatbord kan handig zijn. Zorg dat je helm goed passend is en draag fietshandschoenen.

De navigatie:

Omdat het een GPS-tocht is, moet je gebruik maken van navigatie om de route te vinden. Als je zelf geen navigatie hebt kun je deze aanschaffen of huren (zie hiervoor de info over op deze website). Als groep kun je uiteraard ook afspreken dat enkelen in de groep navigatie hebben, maar daarbij loop je wel enig risico. Let ook op de duur dat de batterij van je navigatie meegaat: test dat vooraf uit. De meeste apparatuur gaat moeiteloos zes uur mee, maar met 150 kilometer bestaat de kans dat je langer onderweg bent. Neem daarom een reservepack mee, deze zijn voor minder dan tien euro te koop. Uiteraard met bijpassend kabeltje!

Voeding en drank
Begin om de dag voor de tocht goed te eten, met een nadruk op koolhydraten. Op de dag zelf is een goed ontbijt aan te raden en vergeet op het Vrijthof niet om de toilet op te zoeken, deze zijn er speciaal voor de tocht opgesteld (ook een beetje voor de Amstel Goldrace een dag later). In de eerste helft van de tocht is het aan te raden elk half uur enig  vast voedsel te nemen, zoals een krentenbol of brood. Verderop in de tocht kun je overschakelen op repen en uiteindelijk gelletjes. Houdt die opbouw aan. Bij de twee posten onderweg is drank en koolhydraatrijke voeding te verkrijgen (dit is inbegrepen bij de tocht), maar het is raadzaam om er zelf ook voor te zorgen voldoende mee te nemen en bij je te dragen. Elk stuk tot de volgende post of het eindpunt is minstens 50 kilometer en er kan je altijd iets overkomen. Neem minstens twee gevulde bidons mee, bij voorkeur met dorstlesser of gemixt met koolhydraten. Vergeet bij de posten niet om voldoende te drinken (er is voldoende in voorraad daar van het merk Sponser), maar drink ook onderweg: wacht met drinken niet tot je dorst hebt. Enkele repen of gelletjes zijn altijd handig om je het laatste zetje te geven tot de volgende post. Maar: alles wel met mate. Prop je op geen enkel moment te vol want daar heb je onmiddelijk last van

Bereikbaarheid
Het is raadzaam om een eigen GSM bij je te hebben, voor het geval je in nood raakt en iemand van de organisatie wil raadplegen. Berg je GSM dusdanig op dat hij niet uit je zak dendert en last but not least: zorg dat de gsm 100% opgeladen is voor je vertrekt. Als je wifi en blue tooth uitschakelt gaat de batterij nog aanzienlijk langer mee.

Gezond verstand
Wat je niet thuis moet laten en zeker moet gebruiken in alle situaties is je eigen gezonde verstand. Let op het verkeer en neem de verkeersregels in acht. Wees respectvol voor de natuur en het gebied wat we doorkruisen: we zijn overal te gast in het gebied van anderen, zorg dat men met een goed gevoel terug denkt als wij daar passeren. Mocht je iemand zien met problemen of pech, informeer dan even of je iets kan doen: dat zou je immers zelf ook willen als het jou overkwam.

De Vrijthof-Vrijthof Bike Challenge wordt mede mogelijk gemaakt door

© Vrijthof-Vrijthof Bike challenge All rights reserved