In actie voor KWF Vrijthof-Vrijthof Bike Challenge in actie voor het KWF

Verkenning route

18-10-2021

Als op 23 april de deelnemers aan de Challenge van start gaan, zullen ze zich vooral afvragen wat hen te wachten staat. De deelnemers van de eerste editie in 2019 hebben natuurlijk nog hun ervaring van toen, maar de organisatie kondigde al aan dat het parcours op veel punten gewijzigd zal worden.

Op een zondag in oktober voerden vijf personen uit de organisatie een verkenning van de route uit. Het was een nieuwe check om na te gaan hoe de aanpassingen op elkaar aansluiten, maar ook om te kijken of er nog kleine onvolkomenheden waren die nog aangepast moeten worden.

De eerste trein op het station van Tilburg naar Maastricht vertrekt zondags pas om 7.53. We hadden het graag iets eerder gehad, maar het is niet anders. Maar als er onderweg omgeroepen wordt dat er ook nog vertraging is omdat er een andere trein op het baanvak staat, kijken we toch bezorgd op onze horloges. Uiteindelijk is het 10.00 uur als we vanaf het Vrijthof in Maastricht vertrekken. We proberen ons daar al even voor te stellen hoe het is als daar op 22 april de wandelaars en een dag later de mountainbikers en de estafettelopers van start gaan.

De eerste 10 kilometer loopt het traject over de weg en omdat het reeds vastgesteld is dat we bij de editie 2022 in groepen zullen starten, is daar volop gelegenheid om positie te kiezen.

Pas na 15 kilometer komt de eerste singeltrack, waar elkaar inhalen moeilijker wordt. De route ligt er hier mooi bij, met veel brede gravelpaden, maar als na 25 kilometer de route oploopt en we op glooiend terrein komen, zien we daar minder van. Pittige klimmetjes wisselen zich af met mooie afdalingen, maar na 39 kilometer gaat het even mis. Een vrij steile afdaling wordt meteen gevolgd door een korte steile klim met veel groeven door spoelwater. Een van ons verliest de macht over het stuur en degene die na hem komt knalt erop.

We stoppen even om de situatie beter te bekijken. Willem markeert de plek in de route, zodat de deelnemers op de navigatie hier een waarschuwing krijgen (ook op de andere gevaarlijke punten doet hij dat). Maar we vragen ons af of dit voldoende is en sluiten niet uit dat we deze plek nog op andere wijze gaan markeren. Deze afdaling en daaropvolgende klim zal er gelopen moeten worden om ongelukken te voorkomen.

We pakken de fietsen weer op en de tocht gaat verder. Bij de eerste editie was de eerste post na 55 kilometer in Bree, nu is deze al vijf kilometer eerder in Opitter. Een prachtige locatie met sport en horeca en veel ruimte op het buitenterrein doemt voor ons op en we besluiten om hier zelf ook maar vast een korte pauze te houden. We hebben precies 2,5 uur gereden op het eerste stuk en de km teller geeft een gemiddelde van 22 km/h aan.

Na een stop van 15 minuten gaan we op weg voor het tweede deel. Ondanks dat hier geen klimmetjes meer zijn gaat het gemiddelde hier niet omhoog omdat er veel singletracks opgenomen zijn. Dat maakt de route wel superleuk. Er zijn enkele plekken waar we erg goed op moeten letten met het navigeren, maar we komen er steeds wel uit. We merken wel het belang om in groepjes te rijden, waarbij je elkaar kunt ondersteunen in de navigatie. Na het oversteken van het Kempenskanaal in Lommel geeft onze navigatie aan dat we door een stukje omheind natuurgebied moeten, maar dat lijkt ons geen goed idee. We rijden een iets anders traject, waardoor dit nog tot aanpassing in de route zal leiden.

Na 110 km komen we bij de tweede post in Luijksgestel aan, opnieuw het gebouw van scouting st Andries.

We stoppen hier niet en rijden nu meteen verder. Tot aan de oversteek van de A67 is de route hetzelfde als de eerste editie, maar daarna heeft routecommissaris Henk Baars voor een aanpassing gezorgd. De verharde fietspad tot de Reuselse brandtoren is eruit en hij heeft een aantal goed te berijden zandpaden gevolgd, die op het laatste stukje nog op de Reuselse ATB route aansluit.

Vanaf hier gaan we verder naar de laatste post. Deze is opnieuw aan de Luther in Hooge Mierde, maar wel op een ander adres. We komen nu uit op de minicamping van Inge en Johnnie van Raak. Johnnie zal 23 april zelf deelnemer zijn, maar Inge zal de scepter zwaaien over deze laatste post. We worden er warm onthaald en krijgen zo al een voorproefje wat de deelnemers op 23 april te wachten staat. Doordat deze post op een andere plek ligt hebben we vanaf hier ook een kleine aanpassing gedaan om weer op het oorspronkelijke parcours uit te komen. Bij het passeren van het Zwartven met zandverstuiving D’n Hoge Duin, komt er twijfel of we toestemming gaan krijgen voor de voorgestelde passage. Maar er is daar een alternatief om eerder op de oorspronkelijke route uit te komen.

Als om 18.45 u, op de grens van licht en donker, de Beekse toren voor ons opdoemt, krijgen we een licht euforisch gevoel, dit zullen alle deelnemers ongetwijfeld ook voelen. Bij het oprijden van het Vrijthof van Hilvarenbeek is het stil en ontbreekt de entourage. Dat moet op 23 april natuurlijk wel anders zijn.

 

De Vrijthof-Vrijthof Bike Challenge wordt mede mogelijk gemaakt door

© Vrijthof-Vrijthof Bike challenge All rights reserved